FLIGHT PACKAGES

OUR FLIGHT PACKAGES

hands-on formules om uw innovatieprojecten te initiëren en te faciliteren

START TO FLY

Vandaag is het al lang niet meer voldoende een ‘vak’ te leren en je daarna in het professionele leven te gooien. In onze op kennis gebaseerde wereld worden de zogenoemde ‘21st century’ skills steeds belangrijker. En de lat ligt hoog! Zo wordt er van studenten & young professionals verwacht oplossingsgericht te werken, wetenschappelijk onderlegd te zijn, initiatief te nemen, te programmeren, interdisciplinair te werken, kritisch & strategisch te denken, empatisch te zijn, zich weerbaar en wendbaar op te stellen, innovatief te zijn én onderzoeksvaardigheden en creativiteit te bezitten…!
Dit alles om kansen te creëren in onze hedendaagse en toekomstige complexe, competitieve en technologiegedreven samenleving.

Maar hoe krijgen studenten & starters de skills die nodig zullen zijn in onze toekomstige maatschappij onder de knie? Hoe kunnen we hen betrokken maken én betrekken? Hen uit hun comfort zone trekken? Hen vertrouwen geven, uitdagen en motiveren om hun verantwoordelijkheid als mens én toekomstige ondernemer op te nemen?
Apollo18 ontwikkelde een reeks pakketten om hen te inspireren en te begeleiden.

Students-for-change programma

Dit pakket is bedoeld om studenten aan de slag te laten gaan met systeem- en ontwerp-denken om zo de nodige skills te ontwikkelen om complexe problemen en uitdagingen aan te pakken.
  • 1/ CHANGE-MAKERS: een formule over opleidingen en afstudeerrichtingen heen. Duur: 4 uur - Aantal deelnemers: 20

    Doel: studenten inspireren en inzicht verschaffen in SDG’s en Sociale/technologische trends, het ‘systeem- en ontwerp-denken’ verkennen als methode om complexe problemen aan te pakken en ideeën te genereren op basis van trends, SDG’s, waarden en -ambities (Opportunity Scan)

    Format: interactieve lezing, inspiratiesessie of workshop

  • 2/ CHALLENGE-your-MARKET: een afstudeerrichting-specifieke formule - Duur: 3 of 5 dagen - Aantal deelnemers: 12

    Doel: studenten vanuit hun specifieke opleiding d.m.v. een Designsprint inspireren en begeleiden in het zoeken naar opportuniteiten en het vormgeven, testen en verfijnen van ideeën om tot een waarde(n)gedreven businessmodel, product of dienst te komen.

    Format: interactieve lezingen, inspiratiesessies en workshops

  • 3/ CHALLENGE-the-SYSTEM: een project-specifieke formule. Duur: in overleg - Aantal deelnemers: 12

    Doel: studenten aan de slag laten gaan met een specifieke complexe uitdaging waarvoor ze niet enkel hun complementaire kennis moeten inzetten maar ook externe partners (bedrijven, organisaties, beleid) moeten betrekken om tot een duurzame en gedragen oplossing te komen.

    Format: interactieve lezingen, inspiratiesessies, workshops en mentorship

Start-to-Start programma

Dit pakket neemt startende ondernemers mee op een inspirerende reis waarop ze leren hoe je systeem- en ontwerp denken optimaal kan gebruiken, hoe je waardevolle inzichten en kennis kan verzamelen en hoe je creativiteit kan inzetten om je ultieme doel te bereiken en impact te creëren.

Format: interactieve lezingen, inspiratiesessies, workshops en mentorship
Duur: in overleg
Aantal deelnemers: 12

Doel: d.m.v. een geïntegreerd programma beginnende ondernemers een ‘head-start’ geven!
Een zaak opstarten is een complexe uitdaging met vele gezichten. Dit vergt heel wat inzichten, vaardigheden en inlevingsvermogen. Starters moeten hun markt, doelgroepen en stakeholders in kaart brengen, de sociale en technologische trends als inspiratiebron en kompas gebruiken én voldoende creativiteit aan de dag leggen om een innovatieve producten of diensten te lanceren.
Systeem & ontwerp denken biedt hiervoor een gestructureerd denkkader. Het is een op onderzoek gerichte en creatieve mindset, vertaald in een hands-on iteratief traject.

STAR SEEKING KIT

Steve Jobs zei: “Design is niet enkel hoe iets er uitziet en voelt. Design is hoe het werkt!’
Echter, het is niet omdat  het woord Design in ‘Design Thinking’ zit dat deze methode enkel is weggelegd voor designers! Creativiteit - een onmisbaar component in innovatieprocessen - zit in ieder van ons. Al klopt het natuurlijk dat designers meer ‘out of the box’ kunnen denken en hun vaardigheden optimaal kunnen inzetten om procedures, processen, producten of diensten niet enkel op een creatieve manier vorm te geven (shape) maar ook te ontwerpen (design)!

Apollo18 beschikt over die creatieve skills en wij willen die graag met uw bedrijf of organisatie delen!
Om de creativiteit optimaal aan te wakkeren gebruiken wij verschillende inspirerende tools. Wij ontwerpen ze op maat van de gewenste output en de samenstelling van de participatie- of co-creatie teams.
  • 1/ CREATIVITEITSTECHNIEKEN: Format: workshop - Duur: 4 uur - Aantal deelnemers: 12

    Doel: creativiteit in uw bedrijf of organisatie aanwakkeren, induceren en in goede banen leiden.

    Creativiteit ontstaat vanuit een complexe interactie tussen talent, kennis, vaardigheden, motivatie, persoonlijkheidskenmerken en omgevingscondities.

    In een workshop leert Apollo18 hoe u en uw team - vanuit deze interactie - snel en effectief innovatieve en waardevolle ideeën kan genereren die uw organisatie, bedrijf, product of dienst naar een hoger niveau kan tillen. Er worden verschillende creativiteitstechnieken voorgesteld die ingezet kunnen worden voor specifieke doeleinden. De training is geschikt voor uiteenlopende werkvelden.

    Format: interactieve lezingen, inspiratiesessies en workshops

  • 2/ PROTOTYPINGTECHNIEKEN: Format: theoretische sessie + workshop - Duur: 4 uur - Aantal deelnemers: 12

    Doel: prototyping technieken introduceren en leren toepassen met specifieke aandacht voor de verschillende sectoren.

    Het maken van prototypes ofwel prototyping is een proces dat een voorstelling (een model) creëert van een product, een dienst, een systeem of een techniek. Dit iteratieve proces heeft als doel om feedback te verzamelen op specifieke onderdelen van uw project zodat de juiste keuzes gemaakt kunnen worden. Prototyping is niet enkel een proces het is ook een mindset. Een attitude waarin je ieder detail in vraag stelt, er meerdere varianten voor verzint en telkens opnieuw test. Het is één van de basisprincipes van design thinking.

    Veel soorten prototypes, stimuleren de creativiteit, zorgen voor verificatie en doe je best zo vroeg mogelijk om (dure) vergissingen te elimineren.New Paragraph

    Format: interactieve lezingen, inspiratiesessies en workshops

IN ORBIT

Format: workshop
Duur: Orbit light: 4 uur - Orbit extented: 8 uur
Aantal deelnemers: 12

U beseft dat uw bedrijf constant moet innoveren en dat waarde(n)gedreven en duurzaam ondernemen vandaag de norm is. Maar hoe kunnen die Globale Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) en grote sociale trends vertaald worden in opportuniteiten, op maat van uw bedrijf of organisatie? En hoe kunnen die leiden naar nieuwe én innovatieve businessmodellen, producten of diensten?
Apollo18 helpt u met de Opportunity Scan in een 360° of ‘In Orbit’ formule naar de wereld kijken.

Doel: d.m.v. de ‘Future Mapping Tool’ brengen we vanuit 3 parameters - trends, waarden en ambitieniveau - die opportuniteiten in kaart die uw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. Vervolgens gaan we aan de slag met de ‘Context Mapping Tool’ waarmee het bestaande systeem ontleed wordt en relevante actoren, hefbomen en barrières zichtbaar gemaakt worden. Tenslotte wordt aan een roadmap gewerkt om tot actie over te gaan.

DESIGN SPRINT
FORMULES


Apollo18 helpt u op een gestructureerde manier nieuwe concepten te ontwikkelen, grote vraagstukken op te lossen of bestaande producten of diensten te verbeteren. Een Design Sprint wordt ingezet om - in een participatie en co-creatie traject - innovatieve ideeën tastbaar te maken en prototypes te bouwen en te testen zodat je (potentiële) klanten onmiddellijk feedback kunnen geven. Zo kunnen kan er op een hands-on manier bijgestuurd worden en maken we van je nieuwe product of dienst een gedragen succes!
  • 1/ DESIGN SPRINT LIGHT: Format: workshops - Duur: 3 dagen - Aantal deelnemers: 12

    In 3 workshop-dagen leert Apollo18 u hoe u en uw team - in co-creatie - snel en effectief innovatieve en waardevolle ideeën kan genereren die u, uw organisatie, bedrijf, product of dienst naar een hoger niveau tillen. Er worden verschillende creativiteitstechnieken voorgesteld die ingezet kunnen worden voor specifieke doeleinden. De training is geschikt voor uiteenlopende werkvelden.


    Dag 1 - Begrijpen, ontdekken & interpreteren

    We gaan van start met het contextualiseren van de uitdaging. We stellen het ‘Waarom?’ en het het ambitieniveau scherp, brengen alle actoren in kaart en leggen mogelijke hefbomen en barrières bloot. D.m.v. een functieanalyse leggen we de ‘Jobs-to-be-Done’ vast. Zo leggen we de vinger op de echte problemen/uitdagingen.


    Dag 2 – Ideeën genereren

    Aan de hand van verschillende creativiteitstechnieken ontwikkelen we op basis van onze diepe inzichten uit dag 1 zo veel mogelijk nieuwe ideeën om het probleem op te lossen. We gebruiken daarbij de technologische en sociale trends én de SDG’s als kompas.

    Daarna gaan we focussen en brengen we in maximum 3 scenario’s ideeën terug tot hun essentie. We maken daarbij strategische keuzes op basis van wenselijkheid, haalbaarheid, schaalbaarheid, betaalbaarheid en impact. Enkel de ideeën met het meeste potentieel gaan door. Kill your darlings!


    Dag 3 – Prototypen

    De 3 de dag schrijven we een user journey uit en maken we de nieuwe producten of diensten tastbaar d.m.v. een prototype. We stellen de profielen van het testteam op en tekenen ten slotte een roadmap uit om het prototype te testen.


  • 2/ DESIGN SPRINT: Format: workshops - Duur: 5 dagen - Aantal deelnemers: 12

    In 5 workshop-dagen leert Apollo18 u hoe u en uw team - in co-creatie - snel en effectief innovatieve en waardevolle ideeën kan genereren die u, uw organisatie, bedrijf, product of dienst naar een hoger niveau tillen. Verschillende creativiteitstechnieken leiden tot innovatieve ideeën die uitgebreid getest én bijgestuurd worden waar nodig. Tenslotte wordt er een ready-to-action-plan opgesteld. De training is geschikt voor uiteenlopende werkvelden.


    Dag 1- Begrijpen, ontdekken & interpreteren

    We contextualiseren de uitdaging, stellen de ‘Waarom?’vraag en het het ambitieniveau scherp, brengen alle actoren in kaart en leggen mogelijke hefbomen en barrières bloot. D.m.v. een functieanalyse leggen we de ‘Jobs-to-be-Done’ vast. Zo kunnen we de vinger leggen op de echte problemen/uitdagingen.


    Dag 2 – Ideeën genereren

    Aan de hand van verschillende creativiteitstechnieken ontwikkelen we op basis van onze diepe inzichten uit dag 1 zo veel mogelijk nieuwe ideeën om het probleem op te lossen. We gebruiken daarbij de technologische en sociale trends én de SDG’s als kompas.

    Daarna gaan we focussen en brengen we in maximum 3 scenario’s ideeën terug tot hun essentie. We maken daarbij strategische keuzes op basis van wenselijkheid, haalbaarheid, schaalbaarheid, betaalbaarheid en impact. Enkel de ideeën met het meeste potentieel gaan door. Kill your darlings!


    Dag 3 – Prototypen

    De 3de dag schrijven we een user journey uit en maken we de nieuwe producten of diensten tastbaar d.m.v. een prototype. We stellen de profielen van het testteam op en tekenen ten slotte een roadmap uit om het prototype te testen.


    Dag 4 – Testen

    Op dag 4 van het Design Sprint-programma testen we de prototypes bij een testpubliek van verscheidene gebruikers en klanten en borgen we alle inzichten.


    Dag 5 – Bijsturen

    Tenslotte valideren we op dag 5 de testresultaten aan de hand van de nieuwe inzichten. We sturen bij en passen de prototypes aan. Vervolgens brengen we ‘the next steps’ in kaart.

CREW MEMBERSHIP

Format: theoretische sessie + workshop
Duur: op afroep
Aantal deelnemers: max. 6

Design verandert de manier waarop toonaangevende bedrijven waarde creëren. De focus van innovatie is verschoven van engineering-gericht naar designgericht, van productgericht naar klantgericht en van marketing-gericht naar gebruikers-ervaring-gericht. Voor een toenemend aantal CEO's is ontwerp-denken dan ook de kern van een effectieve strategieontwikkeling en organisatieverandering.

Doel: door Design strategisch in te zetten als katalysator voor innovatie helpen wij bedrijven om niet enkel te focussen op de wenselijkheid en de levensvatbaarheid van de oplossingen maar ook op de duurzaamheid en het waarde(n)kader. Veel organisaties bekijken de wereld immers vooral vanuit hun eigen expertise, mogelijkheden en performantie en vergeten tijd te nemen om te ontdekken wat hun klanten écht nodig hebben en wat ze bereid zijn daarvoor te betalen.
Vanuit de Innovation-by-Design filosofie biedt Apollo18 zich aan als creatief klankbord of strategische sparringpartner.

CO-PILOTING


Heeft u inspiratie, expertise, training of coaching nodig om een project binnen uw organisatie tot een goed einde te brengen? Wil u uw creatieve team laten werken volgens de Design Thinking methode? Hen zelf aan de slag laten gaan met verschillende tools en methodieken? Trainen op interdisciplinariteit, weerbaarheid, kritisch, strategisch en empatisch denken? Hen een innovatieve én onderzoeksgerichte mindset aanmeten? Kortom, de 21st Century skills in het DNA van uw organisatie schrijven? Dan kan u beroep doen op Apollo18!
  • 1/ TRAIN-the-TRAINER programma voor Hoger Onderwijs: Format: theoretische sessie + workshops - Duur: 2 x 4 uur Aantal deelnemers: 12

    Doel: dit train-the-trainer programma is bedoeld voor docenten en stafmedewerkers die enerzijds aan de slag willen met de Systemic Design Thinking methode om de 21st Century skills bij hun studenten te ontwikkelen en anderzijds om deze skills in te zetten en zelf trajecten op een hands-on manier te initiëren.

  • 2/ TRAIN-the-TRAINER programma voor bedrijven en organisaties: Format: theoretische sessie + workshops - Duur: 2 x 4 uur - Aantal deelnemers: 12

    Doel: dit train-the-trainer programma is bedoeld voor ondernemers en kaderleden die - vanuit de opdracht binnen hun organisatie - zelf aan de slag willen met de Systemic Design Thinking methode en/of de 21st Century skills bij hun medewerkers willen aanwakkeren.

TO INFINITY AND BEYOND

Format: meetings, brainstorms, workshops
Doorlooptijd: minimum 3 maanden
Aantal deelnemers: 12 tot 24

Voor bedrijven en organisaties die participatie en co-creatie strategisch en beleidsmatig wensen in te zetten biedt Apollo18 een formule aan, op maat van de klant, de uitdaging, het ambitieniveau, de betrokken actoren en de gewenste impact.
Samen met de klant gaan we op zoek naar toekomstgerichte oplossingen voor complexe problemen. Het opstellen van een masterplan of een innovatief businessmodel, het aligneren van verschillende visies en strategieën of het bedenken van nieuwe systemen, partnerships en samenwerkingsmodaliteiten. In participatie- en co-creatie met onze opdrachtgevers, stakeholders, experten en ervaringsdeskundigen zoeken we naar mensgerichte en zinvolle antwoorden op maatschappelijke noden en uitdagingen en bouwen mee aan een kwaliteitsvolle, inclusieve leefomgeving.
Wij hanteren gebruiken de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en sociale & technologische trends als kader en hanteren een holistische kringloop- en systeembenadering waarin we zowel culturele, sociale, economische, ecologische als recreatieve en educatieve leefomgevingaspecten integreren.

TRAJECT
Na een intakegesprek met de opdrachtgever(s) stelt Apollo18 - volledig binnen de Systemic- Design Thinking mindset - een gepersonaliseerd traject voor waarin alle stappen zorgvuldig worden beschreven in een iteratief proces. Zo worden de belangrijkste mijlpalen, de meetings, de gewenste actoren, de gewenste output, de te gebruiken tools en de vooropgestelde timing op een visuele, leesbare manier weergegeven en wordt een draaiboek uitgeschreven voor elke stap. Vergaderingen, workshops en reflectiemomenten wisselen elkaar af.

We onderscheiden in elk traject 6 grote stappen:
1/ WHAT IS? het participatietraject om de nodige context en inzichten te verzamelenā€Ø
2/ WHAT IF? de re-framing om tot een heldere projectdefinitie te komenā€Ø
3/ WHAT WOWS? het co-creatieproces om tot waardevolle creatieve scenario’s te komen
4/ WHAT WORKS? het test-scenario om te kijken of wat voorgesteld wordt ook werkt én gedragen wordt door alle actoren
5/WHAT TO BE? de consolidatie-fase: het uitschrijven en uittekenen van het ‘masterplan’
6/WHAT NEXT? het in kaart brengen van de next steps om het ‘masterplan’ tot uitvoering te brengen. Hierbij worden zowel quick wins als mogelijke fasering in opgenomen.

Naast het faciliteren van de participatie- en co-creatie workshops ontwerpt Apollo18 ook tools -op-maat om de gewenste output te verkrijgen. ‘Straffe’ cases en hands-on creativiteitstechnieken worden ingezet om de deelnemers aan de workshops te inspireren en hun grenzen te verleggen. Daarenboven worden alle te nemen en genomen stappen gevisualiseerd in een online-tool zodat de opdrachtgevers niet enkel op elk ogenblik het traject in real time kunnen volgen maar ook kunnen participeren. Een meerwaarde met het oog op toekomstige projecten!

THE SKY IS THE LIMIT

Format: interactieve lezingen en/of gastlessen
Duur: 2 uur
Aantal deelnemers: 24

Voor bedrijven, organisaties, of kennisinstellingen die hun medewerkers, klanten, studenten of stakeholders willen enthousiasmeren en inzicht geven in de meerwaarde van 'Innovation-by-Design' heeft Apollo18 een aantal inspirerende interactieve lezingen of gastlessen.

THEMA'S
• Systemic Design Thinking als mindset
• Hoe breng ik 21ste Century skills in mijn organisatie?
• De ‘glocalisering’ van SDG’s
• Hoe interpreteer ik trends?
• Hoe breng ik creativiteit in mijn organisatie?
• Wat is lean prototyping?
Share by: